Alkonyattól virradatig

Első olvasatra olyan ismerősen hangozhat ez a cím, de valami mégse stimmel vele. Eláruljuk… nem csak a cím nem stimmel, hanem a tartalom sem fog azzal, amire következtetni lehetne a vélt címből. „Alkonyattól pirkadatig” írva hétköznapi értelemben tulajdonképpen ugyanazt jelenti, mint az „Alkonyattól virradatig”, - azaz az kb. az éjszakát. És bizonyára már be is ugrott, hogy a cím miért csengett össze a jól ismert film címével. 

Kérdezhetnéd, hogy akkor miért ez a cím? A válasz egyszerű… olyan vezérlésről lesz szó, ami alkonyattól virradatig működik. És hogy kilépjünk a horrorfilmek sötét világából, alkonyattól virradatig világítást fogunk vezérelni. Persze … jól látod…ez egyszerű, csupán egy alkonykapcsoló kell hozzá. A bemutatott áramkörök összeállítását most is – ahogy sok más esetben is – műszaki támogatásunkhoz beérkezett megkeresés ihlette. A feladat alapja, hogy egy autófeljáró kapujának nyitására kapcsoljon fel a feljáró világítása, de csak alkonyattól virradatig. Ugyanakkor legyen lehetőség ezeket a fényeket bármikor kézi vezérléssel bekapcsolni. Ez utóbbi az adott helyen nem oldható meg vezetékezéssel, ezért RF adó-vevőt használunk majd. Többféle megoldást sorakoztatunk fel az alábbiakban.

Autófeljáró világításvezérlés kapunyitásra, retesz nélküli kézi vezérléssel

Az első ábrán látható áramkörben a SOU-1/230V típusú külső érzékelős alkonykapcsoló kimeneti reléje engedélyezi alkonyattól virradatig a feljáró világítás működését kapunyitásra. A kapumozgató elektronika felől érkező fázisfeszültség csak a kapu mozgásakor van jelen, illetve a kapuautomatikától függően megkülönböztethető lehet a nyitás/zárás is. A kapuvezérléstől kapott „kapu mozgásban” jellel egy VS116K típusú segédrelét vezérlünk a kapuelektronika és a világításvezérlés szétválasztására. A jel a segédrelé tápfeszültségét adja, mely galvanikusan le van választva a relé kontaktusaitól, hogy semmiképpen ne kerüljön vissza feszültség a kapuvezérlő elektronika felé.

1_abra_2023_40

Ha a kapu mozog (nyit), akkor az R11 segédrelé meghúz és fázist kapcsol az alkonykapcsoló reléjének közös, 15-ös kontaktusára. Amennyiben az alkonykapcsoló érzékelője által mért megvilágítási szint a beállított alatt van, akkor az alkonykapcsoló 15 – 18 sorkapcsai zártak, a világítás bekapcsol. A rendszer nem tartalmaz külön időzítőt, a világítás kikapcsol a kapumozgatás leállásakor vagy virradat után.

A kézi vezérlést az iNELS Wireless rendszer RFSA-61M/230V típusú moduláris kapcsolóegységével oldottuk meg, melyet egy RFWB-20/G fali vezérlővel párosítunk. A párosítás történhet pl.:

  • bármelyik gomb a 4. számú impulzusrelé funkcióra betanítva – minden gombnyomásra állapotot vált a kimenet
  • felső gomb a 2. számú bekapcsolás, alsó gomb a 3. számú kikapcsolás funkcióra párosítva – így külön gombbal lehet be- és kikapcsolni
  • bármelyik gomb az 5. számú késleltetett kikapcsolás funkcióra tanítva – gombnyomásra bekapcsol a vevő kimeneti reléje (világítás be) és a programozott késleltetés letelte után kikapcsol a világítás (késleltetés 2 s – 60 perc közötti tartományban programozható)
  • Az RF kapcsolóegység akár 25 adócsatornával is összetanítható, így különböző vezérlők és távirányítók különböző gombjai a fenti funkciókra szabadon betaníthatók. Lehet egy gomb pl. impulzusrelé funkcióban, míg egy másik késleltetett kikapcsolás funkcióban.

Mivel az RFSA-61M kimenete az alkonykapcsolóval párhuzamosan, de közvetlenül kapcsolja a világítást, ezért a be- és kikapcsolása független a napszaktól, tehát akár nappal is végrehajtható.

Autófeljáró világításvezérlés kapunyitásra, reteszelt kézi vezérléssel

A 2. ábra áramköre csupán annyiban tér el az előzőtől, hogy a kézi vezérlés csak alkonyattól virradatig lehetséges, mert az RFSA-61M kimenete az alkonykapcsoló reléjének 15-ös közös kontaktusához csatlakozik. A kézi vezérlést itt egy RF Key-40/B típusú kézi távirányítóval oldottuk meg. A rajz nem szorul különösebb magyarázatra.

2_abra_2023_40

Kombinált bejárati- és autófeljáró világításvezérlés

Ha már van alkonykapcsoló telepítve pl. a bejárati világításhoz, akkor ennek a jelét felhasználhatjuk a kapunyitással vezérelt autófeljáró világításához is. A következő ábrán látható áramkörben kicsit átrendeztük az eddigi modulokat.

3_abra_2023_40

A SOU-1 alkonykapcsoló közvetlenül kapcsolja a bejárati világítást, ugyanakkor aktív állapotban feszültséget ad az R32 jelű segédrelé 11-es kontaktusára. A segédrelét az eddigiekhez hasonlóan a kapuelektronika kapcsolja, amikor a kapu mozog. A bejárati világítás így csak alkonyattól virradatig működik, míg az autófeljáró világítás is, ha mozog a kapu, illetve kézi vezérléssel bármikor.

Időzített autófeljáró világítás

Az eddigi megoldásokban nem használtunk időzítőket, ezért az autófeljáró világítása csak addig működik, amíg a kapu mozog. Az utolsó ábrán látható, az eddigieknél egyszerűbbnek tűnő kapcsolásban a CRM-121H/UNI típusú multifunkciós időrelét használjuk, de nem csak az időzítésre! Ennek az időrelének speciális tulajdonsága, hogy a tápfeszültségtől galvanikusan leválasztott vezérlőbemenettel rendelkezik. A vezérlőfeszültség tápfeszültséggel megegyező AC/DC 12 – 240 V tartománya széles felhasználási lehetőséget biztosít. Nekünk most éppen kapóra jön, hiszen két legyet üthetünk egy csapásra: időzíthetünk és a világításvezérlést galvanikusan elválaszthatjuk a kapuelektronikától.

4_abra_2023_40

Az időrelét az „e” jelzésű funkcióra állítjuk, ennek megfelelően, amikor a kapu felől megérkezik a vezérlőjel felfutó éle, akkor meghúz az időrelé kimeneti reléje és bekapcsol a világítás (ha az alkonykapcsoló kimenete is aktív). Amikor a kapu kinyit és megáll, akkor megszűnik a vezérlőjel. A lefutó élre elkezdődik az késleltetés, melynek letelte után kikapcsol a világítás. Az időzítés eredményeként kicsit tovább marad bekapcsolva a világítás pl. azzal a céllal, hogy elég fény legyen a csomagok kipakolásához.

 

Figyelem! A bemutatott megoldások elvi kapcsolási rajzokkal vannak illusztrálva, melyekben a többszöri ellenőrzés vagy műhely körülmények közötti tesztek ellenére is lehetnek hibák. Adott feladatra való alkalmasságuk ellenőrzése, esetleges módosítása a telepítő feladata és felelőssége! A szerző és a cég nem vállal felelősséget a bemutatott elvi megoldások felhasználásából eredő károkkal és egyéb problémákkal kapcsolatban. A rajzokon látható vezetékek színei csak a könnyebb átláthatóságot segítik, nem feltétlenül egyeznek meg a szabványos vezetékezés színeivel!