Váltsunk sebességet
Épületek fűtésére vagy hűtésére elterjedt eszközök az úgynevezett fan coil berendezések, melyek leszűkítve ventilátorral felszerelt radiátoroknak is felfoghatók. Ventilátoruk általában több sebességi fokozattal rendelkezik, jellemzően három fokozatban kapcsolhatók. Hasonlóan többfokozatúak pl. a mennyezeti ventilátorok vagy más készülékek, melyekben a ventilátor motorja három tekercskivezetéssel van ellátva a különböző sebességfokozatok kapcsolására. Az egyes fokozatok kapcsolását gyakran egyszerű egymást kioldó kapcsolókkal oldják meg, mely akár távirányítással is működhet. A következőkben néhány egyedi megoldást mutatunk be elsősorban az egy nyomógombbal történő vezérléshez.
Sebességváltás egyszerű forgókapcsolóval
Az első ábrán csupán a lehetőség egyszerűsége miatt a LOGUS90 dizájnban összeállítható 21305 típusú négyállású forgókapcsolóval megvalósítható sebességváltás bekötése látható.
A mechanizmus a közös pontra csatlakoztatott potenciált kapcsolja a forgatógomb állásának megfelelő kimenetre. A három kapcsolt állás mellett a „0” pozíció is megtalálható a ventilátor kikapcsolásához.
Nyomógombos sebességváltás impulzusrelékkel
Az MR-42/230V (vagy MR-42/UNI) kétcsatornás léptető impulzusreléket használva viszonylag egyszerű logikai huzalozással hozhatjuk létre a négyállású kapcsolást egyetlen nyomógombbal. A jól ismert MR-42 impulzusrelék a fejlesztésnek köszönhetően némi változáson ment át, ezért mutatjuk a régi és új közötti különbségeket.
Két, külsőre is jól észrevehető különbség fedezhető fel a modulon:
A. Megszűnt a B1 - B2 átkötés lehetősége, helyette egy potenciométer két végállásával lehet beállítani a két kimeneti relé léptető (F2) vagy párhuzamos (F1) üzemmódját.
B. A két kimeneti relé állapotát a régi modulnál két külön piros LED jelezte. Az új eszköznél egyetlen piros LED található, melynek állapotjelzéseit a modul előlapján látható diagramok alapján kell értelmezni:
- Szimpla villanások: 11 - 14 kontaktus zárt
- Dupla villanások: 21 - 24 kontaktus zárt
- folyamatos világítás: mindkét relé zárt (11 - 14 és 21 - 24)
Az új eszközök más fontosabb paraméterekben egyébként megegyeznek a régivel.
A köveztekő ábrán a megvalósítható kapcsolás sematikus rajza látható két MR-42 impulzusrelé felhasználásával. Az üzemmód választó potenciométert mindkét impulzusrelénél F2 állásba kapcsolva a kimeneti relék tulajdonképpen egy kétbites bináris számlánc szerint kapcsolnak be és ki (01, 10, 11, 00 sorrendben).
Az „NY” nyomógomb mindkét impulzusrelé ON/OFF bemenetéhez csatlakozik, azaz mindkettőt egyszerre, szinkronban vezérli. A szinkronműködés reteszfeltétel, ezért már telepítéskor gondoskodni kell a két impulzusrelé azonos alapállapotáról.
Az R31 impulzusrelé 1-es és 2-es reléje közvetlenül az I. és II sebességfokozatot kapcsolja úgy, hogy az 1-es relé csak a 2-es nyugalmi állapotában kapcsol feszültséget a motortekercsre. Az R32 impulzusrelé két reléjének záró érintkezői a soros bekötésnek köszönhetően logikai ÉS kapcsolatban vannak, ennek megfelelően csak akkor kap feszültséget a III. fokozat, ha R32 mindkét reléje zárt. Ez a harmadik gombnyomásra történik meg. Ebben az esetben R31 reléi is zártak, de az I. fokozat 14-es sorkapcsa nem kapcsolhat feszültséget, mert R31 2-es reléjének nyugalmi érintkezőjén sincs feszültség.
A nyomógomb negyedik megnyomására mindkét impulzusrelé kimeneti reléi nyugalmi állapotba kapcsolnak, és a ventilátor megáll.
Nyomógombos sebességváltás teljes reteszeléssel
Az előző ábra áramkörében szinte teljesen az impulzusrelék léptető funkciójára bíztuk azt, hogy ne lehessen egyidejűleg csak egy fokozatra feszültséget kapcsolni. Az utoló ábrán látható kapcsolásban két darab VS316K típusú 3 váltóérintkezős segédrelével és egy MR-42 impulzusrelével oldottuk meg a teljes körű reteszelést.
Az első ránézésre bonyolultnak tűnő vezetékezés könnyen átlátható, ha gombnyomásonként elemezzük a működést. A huzalozás logikájának teljes követését Rád bízzuk, csupán a relé kimenetek kapcsolási sorrendjét írjuk le a gombnyomások szerint:
I. fokozat: R41/11 - 14 → R42 behúz → R43/31 - 32 → R42/21 - 24 → Motor I. tekercs
II. fokozat: R41/21 - 24 → R43 behúz → R43/31 - 34 → R42/31 -32 → R43/21 - 24 → Motor II. tekercs
III. fokozat: R41 és R42 behúz → R43/31 - 34 → R42/31 - 34 → Motor III. tekercs
Utolsó, negyedik gombnyomás a STOP, ekkor az impulzusrelé reléi kikapcsolnak. A folyamat a következő gombnyomásra elölről kezdődik.
Figyelem! A bemutatott megoldások elvi kapcsolási rajzokkal vannak illusztrálva, melyekben a többszöri ellenőrzés vagy műhely körülmények közötti tesztek ellenére is lehetnek hibák. Adott feladatra való alkalmasságuk ellenőrzése, esetleges módosítása a telepítő feladata és felelőssége! A szerző és a cég nem vállal felelősséget a bemutatott elvi megoldások felhasználásából eredő károkkal és egyéb problémákkal kapcsolatban. A rajzokon látható vezetékek színei csak a könnyebb átláthatóságot segítik, nem feltétlenül egyeznek meg a szabványos vezetékezés színeivel!