Kvízjáték - 2. rész

A legtöbb kvízjáték és vetélkedő gondolkodást, emlékezést kíván a játékosoktól, ezért a helyes válasz megtalálásához, memóriából történő kihalászásához illik reális mértékű gondolkodási időt is adni. Gondolkodás közben a játékos időérzéke torzul, ezért az idő múlását, de legalább a leteltét valahogyan jelezni szokás, és, ha az idő letelt, válaszolni kell a feltett kérdésre, ha hamarabb ez nem sikerült. Folytatva a kvízjátékvezérlők további relés lehetőségeinek bemutatását, ígéretünknek megfelelően most időzítőkkel és más ötletekkel is kiegészítjük az előző bejegyzés alapáramkörét.

Gondolkodási idő multifunkciós időrelével

Az első ábrán egyszerű megoldásként a népszerű CRM-91H típusú multifunkciós időrelét használjuk. Az időrelé „f” (vagy „g”) elengedés késleltető funkciója biztosítja a gondolkodási idő beállíthatóságát és jelzésének vezérlését.

1-abra_111

A normál CRM-91H idő paraméterét csavarhúzóval lehet beállítani az előlapon található forgókapcsolóval (időtartomány) és forgó potenciométerrel (finom beállítás). Amennyiben gyakran kell átállítani az időzítést, akkor használható helyette a CRM-91HE típus, ahol a finom beállítás külső, skálázott potenciométerrel végezhető el.

Hogyan működik?

Az áramkör alapvetően az előző bejegyzés kapcsolási rajzához már leírtak szerint működik, így ezt nem ismételjük meg, csupán néhány érdekesebb részletre hívnánk fel a figyelmet.

  • Ha megvizsgáljuk a VS segédrelék öntartásba kapcsolásában részt vevő érintkezőket, akkor egy elvi hibát találunk. A nyomógomb megnyomásával a 11 - 12 érintkezőkön keresztül kap gerjesztő feszültséget a relé, ami ennek hatására meghúz, azaz bontja a 11 - 12 kontaktust és zárja a 11 - 14 kontaktust. Tehát azt a 11 - 12 kontaktust bontja, amelyiken keresztül egyáltalán meg tudott húzni relé. A váltóérintkezők átkapcsolásakor keletkezik egy olyan pillanatnyi állapot, amikor nem kap feszültséget a relé tekercse, tehát elvileg el kellene, hogy engedjen a relé, majd nyomva tartott gombnál újra meghúzni-elengedni-meghúzni-elengedni és így tovább. Tehát elméletileg elkövettük a relés kontaktusokkal kialakított logikáknál tipikus hibát. 
    De az áramkör mégis hibátlanul, stabilan működik!
    Valószínűleg nem minden relével, de feltehetően a legtöbb, viszonylag gyors relével igen. A felhasznált VS segédrelék ilyenek, 20 - 50 ms az átkapcsolási idejük, ami elegendő arra, hogy a tekercsben tárolt energia (mágneses tér) összeomlása előtt zárni tudjon a 11 - 14 érintkező pár, fenntartva tovább a mágneses teret, így biztosítva az öntartást.
  • Az elengedés-késleltető időzítés, így a rendszer működése is a „START” gombra indul
  • A zöld lámpa jelzi, hogy éppen a gondolkodási idő tart.
  • A piros lámpa jelzi, hogy nem lehet gombot nyomni:
    • alapállásban, reset után
    • vagy, ha az időzítés alatt lenyomtak egy gombot (a VS relék 34-es érintkezői logikai „VAGY” kapcsolatba vannak kötve, így bármelyik aktivitására világít a piros lámpa, miközben le is tiltódnak a nyomógombok)
    • időzítés leteltekor kikapcsol a lámpa és a reset gombbal indítható újra a rendszer

Megoldás más időrelével

A következő ábrán a CRM-82TO típusú időrelét használtuk, mely két párhuzamosan működő váltóérintkező kimenettel rendelkezik, ami megkönnyítheti az esetleges bővítést pl. lámpavillogtatással a gondolkodási idő végének közeledtét jelezve a játékos számára. Az áramkör működésének megértése a fentiek alapján bizonyára már nem okoz gondot. 

2-abra_33

Hamarosan jelentkezünk újabb ötleteinkkel.