A GPS se tudná jobban

A villamos és elektronikus áramkörök hibáinak keresése nagy rutint igénylő feladat. Bonyolultabb berendezések vezérlésénél megtalálni a hibát már-már külön szakmaként is értelmezhető. Előző bejegyzésünkben a nyomógomb beragadásával kapcsolatban próbáltunk meg védelmet, megoldást találni. Aktuális bejegyzésünkben - az előző folytatásaként - a nyomógombok beragadását vagy szándékos „kipöckölését” fogjuk érzékelni külön-külön, megkönnyítve így a hibás gomb megkeresését. Az áramkört használva nem lesz szükség GPS koordináták alapján megkeresni a beragadt nyomógombot ☺.

Használjunk törpefeszültséget

Az első ábra kapcsolási rajzában nem feltétlen az érintésvédelem miatt használunk 24 V DC törpefeszültséget:

1_abra_2020_14_modositott

Az ábrára nézve azonnal feltűnhetnek a villamossági gyakorlatban diszkrét áramköri elemként ritkán használt diódák (itt 1N4007 típus). Műszaki bejegyzéseinkben viszont nem egyszer vettük már elő ezt az olcsó és egyszerű kis elektronikai alkatrész, főleg, ha VAGY kapcsolatra volt szükségünk. A diódák feladata ebben az áramkörben nem az egyenirányítás, hiszen eleve DC 24 V-ról működik a rendszer, hanem a nyomógombok jeleinek szétválasztása anélkül, hogy befolyásolnák egymás működését. Minden nyomógomb kimenete két diódával két irányba ágazik el. Egyik irány az egyes nyomógombokhoz tartozó visszajelző lámpa vezérlése, másik irány az impulzusrelé (ezáltal a világítás) vezérlésére használt közös vezeték. A diódáknak köszönhetően az egyes nyomógombok kimeneti jelei nem tudnak visszafelé eljutni a másik nyomógomb visszajelzője felé (a pozitív feszültséget katód irányból nem engedik át a diódák).

Az áramkörben az MR-41/UNI típusú impulzusrelét használjuk, melynek tápfeszültség tartománya AC/DC 12 - 240 V közötti, ezért 24 VDC feszültségről is működik. A 230 V-os verzióval nem működik, és hálózati feszültséget nem is szabad rákapcsolni az áramkörre. A visszajelzőket az USS-ZM modulokkal és a bepattintható jelzőlámpákkal állítottuk össze. Egy modulba két jelzőlámpa illeszthető, így a négy nyomógomb működése két modullal és négy különböző színű visszajelző lámpával megoldható:

A jelzőlámpák bekötéstől függően AC 230 V-ról (A1 - A2 vagy A11 - A12), illetve AC/DC 24 V-ról (A1 - A3 vagy A11 - A13) működtethetők, itt az utóbbit, a 24V-os bekötést használjuk.

A harmadik USS-ZM modul felső részébe az USS-14 villogó piros jelzőlámpa került beépítésre, mely bármelyik gomb lenyomásakor jelez, illetve állandósult villogással figyelmeztet, ha beragadt valamelyik gomb. Hogy melyik, azt a hozzá tartozó visszajelző mutatja meg. Ugyanebbe a modulba beépíthető az USS-06/R bontó nyomógomb (NC), melyen átengedjük az impulzusrelé vezérlőjelét. Beragadás esetén ezt a gombot megnyomva átválthatjuk az impulzusrelét azáltal, hogy megszakítjuk, majd felengedéskor rákapcsoljuk a vezérlést az impulzusrelé ON/OFF bemenetére (felfutó élre vált). A rejtett nyomógomb opcionális, nem a hibakezelés része.

A tápegység

A 24 VDC törpefeszültség előállításához nincs szükség nagyteljesítményű tápegységre, hiszen az egész áramkör alig pár Wattot fogyaszt, a visszajelzők alacsony fogyasztású LED diódákkal működnek. A következő ábrán két kisteljesítményű, de kapcsolóüzemű tápegységet mutatunk be a PS sorozatból, melyek közül bármelyik használható a fenti áramkörhöz. Mindkettő kimenete stabilizált DC 24 V és rövidzár, túlterhelés, valamint túlmelegedés ellen védett. A PSB-10-24 kötő- vagy szerelvénydobozba süllyeszthető, „pogácsa” kivitelű tápegység, a PS1M-15/24V pedig moduláris, DIN sínre rögzíthető kivitel. Mindkettőnek van 12 VDC kimenetű verziója is (PSB-10-12 /PS1M-15/12V), de áramkörünkben csak a 24 V-os használható a visszajelzők miatt.

2_abra_2020_14_modositott 

Figyelem! A bemutatott megoldások elvi kapcsolási rajzokkal vannak illusztrálva, melyekben a többszöri ellenőrzés vagy műhely körülmények közötti tesztek ellenére is lehetnek hibák. Adott feladatra való alkalmasságuk ellenőrzése, esetleges módosítása a telepítő feladata és felelőssége! A szerző és a cég nem vállal felelősséget a bemutatott elvi megoldások felhasználásából eredő károkkal és egyéb problémákkal kapcsolatban. A rajzokon látható vezetékek színei csak a könnyebb átláthatóságot segítik, nem feltétlenül egyeznek meg a szabványos vezetékezés színeivel!